Visa alla nyheter från Verksamhetslokaler
tisdag 17. januari 2017

Ny guide: Så kan du hyra ut lokaler utan att använda fastighetsmäklare

Med en ny guide utvecklad av Verksamhetslokaler.se kan du enkelt hyra ut lokaler utan att att ta hjälp av en fastighetsmäklare eller lokalförmedlare. Du hittar guiden på www.Hyrutlokal.se, där du får svar på i stort sätt alla frågor kring vad du ska tänka på när du ska hyra ut lokal.

Med en ny guide utvecklad av Verksamhetslokaler.se kan du enkelt hyra ut lokaler utan hjälp från fastighetsmäklare eller lokalförmedlare.

Du hittar guiden på www.hyrutlokal.se, där du får svar på i stort sätt alla frågor kring vad du ska tänka på när du ska hyra ut lokal.

”För de flesta fastighetsbolagen och företagen kommer det i fortsättningen vara relativt simpelt att hyra ut lokaler, utan hjälp från fastighetsmäklare eller lokalförmedlare. Man ska ha kunskap om de viktigaste principerna i hyreslagen, man ska veta hur man prissätter lokalerna och man ska veta hur man marknadsför sina lokaler. Via guiden kan man få information om alla dessa saker”, berättar Thomas Barfod från Verksamhetslokaler.se, som samtidigt också påpekar att man bör ta hjälp av en proffessionell när det kommer till själva kontraktet:

”Det är viktigt att hyreskontraktet är perfekt, så här bör man antingen köpa en mall för ett hyreskontrakt eller alternativt betala en advokat eller fastighetsmäklare för att arbeta fram kontraktet”.

Så gör du när du vill hyra ut lokaler själv

Du kan hyra ut lokaler utan hjälp från fastighetsmäklare och lokalförmedlare genom att följa dessa enkla steg:

  • Steg 1: Räkna ut storleken av ditt objekt och gör en planritning.
  • Steg 2: Kom fram till vilket pris du ska ta för dina lokaler genom att se vad priserna ligger på för liknande objekt på Verksamhetslokaler.se.
  • Steg 3: Ta foton av lokalen.
  • Steg 4: Nu är du klar till att göra ett samlat prospekt med ett pris, foton, beskrivning och annan fakta om din lokal.
  • Steg 5: Härefter ska du marknadsföra lokalerna. Det gör du genom att ladda upp dem på t.ex. Verksamhetslokaler.se. Därefter kan du skicka ut länken till dem du känner.
  • Steg 6: Om du har satt ett rimligt pris börjar du att ta emot hänvändelser från potenitella hyresgäster. Det är viktigt att du besvarar dem och bokar en visning av lokalen snabbt, då det är stor konkurrens om hyresgästerna.
  • Steg 7: Det är viktigt att du tar in så många intressenter som möjligt, så att du kan välja den hyresgäst som har den bästa ekonomin och som du har mest lust att hyra ut lokal till. Det sistnämnda är speciellt viktigt om du ska hyra ut den lokal där du har din egen verksamhet – det är inte kul att bo under samma tag som en hyresgäst man inte har bra personkemi med.
  • Steg 8: När du har hittat din hyresgäst ska du kolla upp den vederbörande verksamhetens ekonomi för att säkra att hyresgästen kan betala hyran.
  • Steg 9: Gör ett professionellt hyreskontrakt. Du kan antingen göra det genom att köpa en modell på nätet eller genom att anställa en advokat eller fastighetsmäklare till att utforma hyreskontraktet.
  • Steg 10: Du har nu hyrt ut lokalerna och får förhoppningsvis en bra hyresgäst en lång tid framför, och får därmed en stabil hyresintäkt.


Färre använder sig av fastighetsmäklare när de ska hyra ut lokal

Till skillnad mot bostadsmarknaden, där man nästan alltid använder sig av en mäklare, använder hyresvärdar långt mer sällan en fastighetsmäklare eller lokalförmedlare när de ska hyra ut lokal:

”Långt de flesta i det professionella segmentet av hyresvärdar, däribland fastighetsbolag, administratorer och kontorshotell, har kompentens kring uthyrningen av deras lokaler och använder sig därför sällan av en fastighetsmäklare när de ska hyra ut lokal. I det mindre professionella segmentet av hyresvärdar, dvs. Verksamheter som t.ex hyr ut en överskottsplats, är det också naturligt för de flesta att skippa fastighetsmäklaren när de ska hyra ut lokal. Att man då ska bo under samma tak som hyresgästen, och att personkemin med hyresgästen då måste stämma, gör att många företag gärna sköta uthyrningsprocessen själva”, berättar Thomas Barfod och fortsätter:

”Inom bostadsmarknaden har många en psykisk begränsning i förhållande till att hyra ut eller sälja deras egna hus. Det är tydligt att denna begränsning inte finns då man ska hyra ut lokal”.

Detta ska du vara uppmärksam på, om du använder en fastighetsmäklare när du ska hyra ut lokal

Det kan finnas en del situationer där det är upplagt för att ta hjälp av en fastighetsmäklare när man ska hyra ut lokal. Det kan t.ex. vara om ditt objekt är speciellt eller om du helt enkelt inte har tid till att själv ta hand om uthyrningsprocessen.

Det finns många olika fastighetsmäklare och lokalförmedlare. Några fastighetsmäklare är väldigt duktiga, medan andra fastighetsmäklare kan sluta dyrt.

Fastighetsmäklarens affärsmodell när han ska hjälpa hyresvärden med att hyra ut lokaler är en kombination av 1: En viss procent som tas ut av fastighetsmäklaren eller lokalförmedlaren när lokalerna är uthyrda, och 2: En marknadsföringsbudget som fastighetsmäklaren får för att kunna marknadsföra lokalerna.

”Det låter som en fördelaktig modell när fastighetsmäklaren berättar om den, men det kan lätt bli dyrt i slutänden. För det första använder den dåliga fastighetsmäklaren ofta marknadsföringsbudgetten på verkningslösa annonser i tidningen eller på annonsering på nätet på portaler utan hög trafik, detta kan till exempel vara om fastighetsmäklaren har ett lukrativt avtal med mediet. Många sämre fastighetsmäklare och lokalförmedlare lägger bara upp lokalerna på sin hemsida, med hoppet om att det händer något av sig själv. Det blir snabbt en dyr historia för hyresvärden, som ju inte får sin hyresintäkt före lokalerna är uthyrda”, säger Thomas Barfod.

Enligt Thomas Barfod finns det självklart också många bra fastighetsmäklare och lokalförmedlare, som arbetar dedikerat med att lösa problemet utifrån kundernas bästa:

”De bra fastighetsmäklarna är ofta kännetecknade av att de dels från dag ett arbetar målinriktad på att hitta en hyresgäst på alla tänkliga kanaler, och dels genom att använder marknadsföringsbudgetten balanserat och målinriktad på de kanaler som fungerar. Därför är det viktigt att man frågar hur fastighetsmäklaren eller lokalförmedlaren hade tänkt sig att arbeta i processen och marknadsföringen av lokalerna. På det sättet kan man säkra sig att man anställer en bra fastighetsmäklare”.

Du kan läsa mer om att hyra ut lokaler här:

Hyra ut lokal
Hyra ut kontor
Hyra ut klinik
Hyra ut butik
Hyra ut lager