Uthyrning av butikslokaler

Här kan du hitta en hyresgäst direkt för att hyra ut dina butikslokaler. De hyresgäster som söker butikslokaler att hyra kan du se nedan. Du kan alltid använda sökfunktionen för att begränsa sökningen utifrån olika kriterier, så att du bara ser de företag som letar efter lediga butikslokaler som passar de lediga butiker som du har. Mer info om att hyra ut butik.

Få snabb hjälp med uthyrningen via tel: 08-446 887 40 eller mail: vip@verksamhetslokaler.se


Vill du hyra ut eller sälja dina lokaler?Hyra/salu
Hur stora är dina lokaler?Storlek
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Vanliga frågor

Statistik över utvecklingen av lediga butikslokaler under den senaste månaden

Nedan ser du utvecklingen av lediga butikslokaler under den senaste månaden. I den första kolumnen ser du datumet. I den andra kolumnen ser du det samlade antalet lediga butikslokaler på datumet. Den den tredje kolumnen ser du antal nya butikslokaler som annonserats på datumet. I den fjärde kolumnen ser du antal butikslokaler som blivit uthyrda eller sålda på datumet. Se även samlad statistik över alla lediga butikslokaler över tid, samlad statistik över nya butikslokaler över tid, samlad statistik över uthyrda butikslokaler över tid,samlad statistik över alla lediga butiker till salu över tid, samlad statistik över nya butikslokaler till salu över tid, samlad statistik över sålda butiker över tid.

Datum Alla lediga butikslokaler Nya lediga butikslokaler Uthyrda eller sålda butikslokaler
18. april 2024 4376 35 48
17. april 2024 4389 40 37
16. april 2024 4386 98 72
15. april 2024 4360 0 15
14. april 2024 4375 0 0
13. april 2024 4375 20 20
12. april 2024 4375 72 16
11. april 2024 4319 288 0
10. april 2024 4031 57 323
9. april 2024 4297 32 25
8. april 2024 4290 10 68
7. april 2024 4348 36 7
6. april 2024 4319 35 81
5. april 2024 4365 81 0
4. april 2024 4284 43 62
3. april 2024 4303 66 74
2. april 2024 4311 19 65
1. april 2024 4357 61 64
31. mars 2024 4360 18 0
30. mars 2024 4342 44 55
29. mars 2024 4353 55 20
28. mars 2024 4318 59 70
27. mars 2024 4329 29 20
26. mars 2024 4320 37 54
25. mars 2024 4337 38 104
24. mars 2024 4403 15 0
23. mars 2024 4388 149 177
22. mars 2024 4416 132 0
21. mars 2024 4284 27 128
20. mars 2024 4385 30 24
19. mars 2024 4379 67 0

Statistik över lediga butikslokaler

I nedanstående tabell hittar du data om utbudet av lediga butikslokaler under den senaste månaden. Se också samlad statistik över alla lediga butikslokaler över tid, samlad statistik över nya butikslokaler över tid, samlad statistik över uthyrda butikslokaler över tid, samlad statistik över alla lediga butiker till salu över tid, samlad statistik över nya butikslokaler till salu över tid, samlad statistik över sålda butiker över tid.

Butikslokaler
Antal lediga lokaler 4 227
Antal nya lokaler sedan igår 35
Antal uthyrda eller sålda lokaler sedan igår 48
Lediga m2 totalt 2 736 369
Genomsnittligt pris per m2 per år utan drift 2 342
Högsta m2-pris 42 000
Lägsta m2-pris 1

Verksamhetslokaler.se är en av de största portalerna och sökmotorerna för uthyrning av butikslokaler på marknaden. Vi används av många företag som letar efter butikslokaler att hyra.

Vi används flitigt av fastighetsmäklare, men du är välkommen till att ta direkt kontakt med företagen i vår databas angående uthyrning av dina butikslokaler och lokaler, även om du inte använder dig av värdering eller rådgivning från en rådgivare eller mäklare.

Om du vill hyra ut butikslokaler eller vill hyra ut lokaler har du kommit till rätt ställe.

Guide: Hyra ut butikslokaler 

När du som fastighetsbolag, privat hyresvärd eller företag ska hyra ut dina lediga butikslokaler är det viktigt att du gör det strukturerat och tar hänsyn till en rad faktorer. På så sätt slipper du att hamna i en situation där du inte får den hyra du förväntat dig.

Vi har utvecklat denna guide till hur du snabbt och effektivt kan genomföra uthyrning av butik.

1. Du måste reagera snabbt när du får en uppsägelse av dina butikslokaler

När din befintliga hyresgäst säger upp sitt hyresavtal har du som hyresvärd vanligtvis minst 3 månader på dig att hitta en ny hyresgäst och avtal. Detta kan dock variera, därför är det viktigt att du kontrollerar ditt hyreskontrakt så att du är säker på hur lång tid du har på dig innan hyresintäkten uteblir.

När du får en uppsägning måste du därför reagera snabbt genom att starta upp en uthyrningsprocess. Att hyra ut lokaler går inte nödvändigtvis snabbt. Det betyder dock inte att du ska hyra ut din butikslokal till första möjliga hyresgäst, utan att du ska sätta dig in i marknaden så att du vet vilken typ av hyresgäst du ska leta efter och vilket pris du kan förvänta dig att få för din lokal.

Många kommersiella hyresvärdar väntar alldeles för länge med att påbörja uthyrningsprocessen. Det slutar med att det kostar hyresvärdarna mycket pengar eftersom man får tomma lokaler, som man då inte får månadshyran för.

2. Gör en genomgång av dina butikslokaler som ska hyras ut

Det är viktigt att du börjar med att sätta dig in i vilken typ av butikslokaler du har. Hur stora är lokalerna och vad ingår mer (kök, personalrum, lager osv)?

Det är också viktigt att du funderar över vilka tjänster och faciliteter du kan erbjuda. Finns det möteslokaler, mötesrum, matsal, parkering eller annat som kan vara av intresse för hyresgästerna? Kan du erbjuda något som företag inte kan hitta någon annanstans är det en fördel.

Det är också viktigt att du går igenom dina butikslokaler och ser till att de ser fina och inbjudande ut. Kom ihåg att hyresgästerna kommer att trivas med att hyra en lokal som är välskött och inbjudande.

När du har koll på ovanstående kan du börja fundera på hur du vill prissätta din butikslokal. Här är det viktigt att du tar hänsyn till en rad faktorer som t.ex storlek, läge, tjänster och faciliteter. Du måste också vara medveten om vad som är standard på marknaden så att du inte prissätter dig själv för mycket över eller under marknaden. På Verksamhetslokaler.se kan du alltid se vad liknande butikslokaler kostar.

3. Gör en profil över din framtida hyresgäst

När du har analyserat dina lokaler och dess fördelar kan du börja fundera på vilken typ av företag som kommer att ha nytta av att hyra din butik. Vilka branscher passar din plats bäst? Vilka företagsstorlekar kommer att dra nytta av dina anläggningar? Och vilka tjänster kommer de att uppskatta?

Som hyresvärd tjänar du dina pengar genom långtidsuthyrning. Det är väldigt dyrt att ha hyresgäster under en kortare tid. Ju bättre du är på att skapa en profil för din ideala hyresgäst, desto större chans är det att du hittar rätt hyresgäst som stannar i många år.

Förutsättningen för att tjäna mycket pengar som hyresvärd är att man har en hyresgäst i många år. Det innebär att man både måste hitta rätt hyresgäster (som passar lokalen bra), men också att man måste hitta ett framgångsrikt företag som hyresgäst, som förhoppningsvis kommer att kunna betala hyra i många år.

4. Beskriv din butikslokal i ett prospekt

Nu är du redo att göra ett prospekt. Syftet med prospektet är att skapa en överblick över lokalerna i förhållande till vilka hyresgäster du önskar ta in i hyresrätten.

Prospektet ska bl.a. innehålla uppgifter om område, plats, typ, pris, årliga kostnader, övriga förhållanden.

Prospektet ska även innehålla en fullständig beskrivning av hyresavtalet samt bilder.

5. Tänk på om du vill använda en kommersiell mäklare

De flesta fastighetsbolag och privata hyresvärdar står själva för uthyrningen av sina butikslokaler eftersom det är relativt enkelt. Men det går att anlita en företagsmäklare som är specialiserad på att hyra ut lokaler.

En kommersiell mäklare kan hjälpa dig med:

– De gör en säljpitch och bedömning
– De hittar potentiella hyresgäster
– De gör ett hyresavtal
– De ansvarar för all kontakt med hyresgästen och för rådgivning om den optimala hyresgästen
– De ser till att lokalen hyrs ut

Det kan vara en fördel att anlita en kommersiell mäklare då de kan ha ett större nätverk och därmed kan hitta fler potentiella hyresgäster. De ansvarar även för all kontakt med hyresgästerna och ser till att lokalen hyrs ut. En kommersiell mäklare tar vanligtvis ut en avgift på 10-15 % av det första årets hyra alternativt ett fast belopp för att förmedla objektet.

6. Marknadsför dina butikslokaler

Nu är du redo att börja marknadsföra dina lokaler. Här är ett fördelaktigt tillvägagångssätt för processen:

Annonsera dina butikslokaler på Verksamhetslokaler.se

Det är väldigt viktigt att du skapar en bra annons som beskriver din lokal och dina kontaktuppgifter klart och tydligt. Kom ihåg att ta några bra bilder på lokalen så att hyresgästerna kan se vad de hyr.

Du lägger upp din annons direkt här på Verksamhetslokaler.se, som är en av Sveriges största portaler och sökmotorer för lediga lokaler. Verksamhetslokaler.se används av många företag som letar efter nya lokaler. Genom att annonsera dina lokaler på Verksamhetslokaler.se exponerar du med andra ord butikslokalerna för en stor del av företagen som letar efter lokaler vid en given tidpunkt.

Ta direktkontakt med de företag som söker butikslokaler

Du kan också ta direktkontakt med de företag som söker nya butikslokaler. Många av dessa företag beskriver sina önskemål på Verksamhetslokaler.se. Du kan söka direkt i databasen med hyresgäster och ta direktkontakt med de företag som letar efter butikslokaler som liknar din butik och bjuda in till visning.

Använd ditt nätverk för att hitta en hyresgäst

Många företag hittar sina nya lokaler genom nätverk och personliga kontakter. Så om du känner någon som letar efter nya lokaler, hör av dig till dem och berätta om din lokal. Du kanske kan göra en affär.

Använd sociala medier

Sociala medier är en självklar möjlighet att nå många potentiella hyresgäster samtidigt. Gör en annons på Facebook eller andra sociala medier så att fler kan se din lokal.

7. Visa butikslokalerna

Nu börjar det strömma in med intresserade hyresgäster. När du presenterar butikslokalerna, se då till att du har en mental lista med frågor så att du kan avgöra om de är rätt matchning för din butik. Kom ihåg att ge hyresgästerna tid att se sig omkring och ställa frågor. Tänk också på att vara öppen i förhållande till prisförhandlingar och i förhållande till de potentiella hyresgästernas önskemål.

8. Kolla upp hyresgästen

När du har hittat en hyresgäst som du tror att du vill hyra ut dina butikslokaler till är det viktigt att du kollar upp hyresgästen. Det viktigaste är att du undersöker hyresgästens ekonomiska situation. Du kan enkelt kolla upp hyresgästens ekonomi via offentliga databaser. Det är också viktigt att du använder din magkänsla. Det kan bli väldigt dyrt att hyra ut lokaler till fel hyresgäst.

9. Skriv under hyresavtalet

När du har granskat hyresgästen och är säker på att allt är i sin ordning är det dags att skriva under hyresavtalet. Tänk på att få hyreskontraktet kontrollerat av en jurist så att du är säker på att det är i sin ordning. Hyresavtalet ska innehålla uppgifter om hyra, deposition, bindningstid, användningsområden, förväntade kostnader, underhåll och andrahandsuthyrning.

10. Håll ett öga på din butik

Även om du har tecknat ett hyresavtal med en hyresgäst betyder det inte att du inte längre behöver ha koll på din butikslokal. Du måste fortfarande hålla ett öga på hur den sköts, om det är några skador och om hyresgästen behandlar din fastighet ordentligt och rättvist.